« Alle artikelen

Meerwaarde van fysiotherapie bij kanker

21 juni 2019

Kanker in Nederland

In 2016 kregen in Nederlands ongeveer 108.400 mensen kanker.  De meest voorkomende vormen van kanker zijn huid-, darm-, borst-, long- en prostaatkanker. De meeste mensen ervaren vermoeidheid tijdens de behandeling. Een grote meerderheid (90%) van de mensen met kanker is ouder dan 50 jaar.  De belangrijke risicofactoren voor het krijgen van kanker zijn roken, alcoholgebruik, ongezonde voeding, onvoldoende bewegen, overgewicht en overmatige blootstelling aan de zon, maar ook genetische factoren en veroudering spelen een rol.

Een op de drie mensen krijgt ooit in zijn leven de diagnose kanker.

Klachten & gevolgen

De meeste mensen ervaren vermoeidheid tijdens de behandeling. Bijna 30% blijft chronisch ernstig vermoeid. Ook emotionele problemen zoals angst en depressie komen vaker voor bij mensen met kanker dan onder de algemene bevolking. Kanker en de behandeling ervan hebben daarnaast een negatieve invloed op de lichamelijke fitheid en kunnen klachten aan het bewegingsapparaat (spieren, gewrichten en zenuwen) veroorzaken. Zowel chemotherapie als radiotherapie kunnen het risico op harten vaatziekten vergroten. Deze klachten maken het moeilijker om te bewegen en te sporten. Overlevenden van kanker zijn relatief vaak inactief. Deze inactiviteit kan de afgenomen fitheid en vermoeidheid verder versterken, en het risico op hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen verhogen.

Fysiotherapie bij borstkanker kan bij dragen aan een grotere overlevingskans.

Meerwaarde van fysiotherapie

Onderzoek bij verschillende vormen van kanker heeft aangetoond dat trainingsinterventies tijdens de behandeling van kanker positief bijdragen aan het beperken van vermoeidheid en andere symptomen, en behoud van fysieke fitheid. Er zijn ook aanwijzingen dat trainingsinterventies bijdragen aan succesvolle terugkeer naar werk, en het volbrengen van de chemotherapie zoals gepland. Trainingsinterventies na de behandeling van kanker dragen bij aan een sneller en vollediger herstel in fysiek functioneren, vermoeidheid, en kwaliteit van leven, en bij borstkanker zelfs op de overlevingskans. Interventies onder supervisie van de fysiotherapeut zijn effectiever dan interventies zonder supervisie.

Bron: Factsheet Fysiotherapie voor het bevorderen van fitheid bij kanker ontwikkeld door KNGF, KWF kanerkbestrijding, Tegenkracht, NVvO, OncoNet en NVFL.

Andere artikelen

3 reviews op Facebook