ZwangerFit en MamaFit

Fitte moeders, fitte baby’s. Complete begeleiding tijdens je zwangerschap en na de bevalling. Een zwangerschap is een bijzondere periode. Tijdens deze negen maanden verandert je lichaam zodat het optimaal zorg kan dragen voor je kindje. Het is daarom belangrijk om goed voor je lijf te zorgen. Sport speelt hierin een grote rol. Wie tijdens de zwangerschap voldoende beweegt zal na de bevalling sneller herstellen en eerder terug op haar oude gewicht en conditieniveau zijn.

Natuurlijk is sporten tijdens een zwangerschap niet hetzelfde als je normaal gewend bent. Zeker in de laatste fase van de zwangerschap zal je merken dat niet alles meer mogelijk is. Met het ZwangerFit-programma van Better Bodies train je onder begeleiding van een gespecialiseerde fysiotherapeute. Zo weet je zeker dat je uithoudingsvermogen tijdens de zwangerschap op verantwoorde wijze op peil blijft. Verder is er speciale aandacht voor specifieke spierversterkende en ontspanningsoefeningen die ook tijdens de bevalling van pas komen.

ZwangerFit
Tijdens de ZwangerFit-trainingen wordt gedurende een uur actief gewerkt aan het algemene uithoudingsvermogen en algehele spierkracht. Daarnaast wordt er elke les aandacht besteed aan ontspannings- en ademhalingstechnieken die tijdens de bevalling toegepast kunnen worden en wordt de bekkenbodem getraind. ZwangerFit is een cursus in groepsverband die vooraf gegaan wordt door een uitgebreide individuele intake. Zo kan de fysiotherapeute tijdens de lessen rekening houden met je niveau en behoeften.

Deelnemen aan ZwangerFit kan vanaf 12 weken zwangerschap, mits het eerste verloskundige bezoek heeft plaatsgevonden.

De ZwangerFit les is iedere dinsdag om 20.30u!

MamaFit
Bij de MamaFit-trainingen wordt gewerkt om weer fit te worden na de bevalling, de conditie weer wat op te bouwen en wanneer dat weer mogelijk is, aan de buikspieren te werken. Na de bevalling wordt eerst weer een intake gepland met de fysiotherapeute die de training geeft, om te kijken hoe het gaat en er nog complicaties zijn waar rekening mee moet worden gehouden. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken of de buikspieren al ‘gesloten zijn’, om te beslissen of er al wel of niet kan worden gestart met het trainen van de buikspieren.

Deelnemen aan MamaFit kan vanaf een aantal weken na de zwangerschap, afhankelijk van de zwaarte van de bevalling.

De MamaFit les is iedere dinsdag om 20.30u! Samen met de dames van de ZwangerFit,  er wordt een training geboden waarbij voor beide groepen opties worden gegeven voor bepaalde oefeningen.

Theorie avond
Naast de trainingen biedt Better Bodies een theorie avond aan. Hierin wordt aandacht besteed aan de verschillende fasen van de zwangerschap en bevalling. Zo worden de toekomstige moeder en haar partner bewust gemaakt van wat er met haar lichaam gebeurt en hoe zij hier zelf invloed op hebben en mee om kunnen gaan. Ook wordt hierbij in gegaan op het herstel na de bevalling, over wanneer er weer begonnen mag worden met sporten bijvoorbeeld.

Daarnaast wordt aandacht besteed aan de rol van de partner tijdens de zwangerschap en de bevalling. Zo krijgt de partner technieken aangeleerd om te helpen met ontspannen, een juiste ademhaling en het opvangen van weeën.

Sporten op eigen niveau
Naast de ZwangerFit is het natuurlijk mogelijk om nog zelfstandig te sporten. Onze fysiotherapeute maakt voor je graag een aangepast en op maat gemaakt trainingsschema dat past bij je lichamelijke conditie en de zwangerschapsfase waarin u verkeert. Zo kun je op verantwoorde wijze blijven werken aan je uithoudingsvermogen en spierkracht.

Vergoeding door zorgverzekeraar
Door een aantal zorgverzekeraars wordt sporten tijdens de zwangerschap gedeeltelijk vergoed. De ZwangerFit-coach kan je hier meer over vertellen en beantwoordt ook graag, geheel vrijblijvend, al je overige vragen.

Advies
Wilt je hier graag meer over weten of een afspraak maken vul dan hieronder het contactformulier in.