Trainen in de warmte? 3 tips!

Je wilt je serieus blijven inspannen in deze hitte? Geen probleem! Maar neem wel de juiste voorzorgsmaatregelen. Hieronder staan 3 tips die je op weg helpen om jouw warmtekrampen, hitte-uitputting of hitte beroerte te voorkomen.

Drink genoeg sportdrank

Zorg ervoor dat je in de hitte niet alleen je vochthuishouding op peil houdt maar ook je mineralenhuishouding. Drink daarom sportdrank in plaats van water. Bijvoorbeeld isotone of hypotone dorstlesser. Begin 2 tot 3 uur voor aanvang al door wat extra te drinken (500-700 ml.). En natuurlijk na het sporten. Porties van 150-200 ml per 10 minuten zijn ideaal om je vochthuishouding in orde te houden tijdens de inspanning. Probeer, ondanks dat dit soms wat onhandig is, ook tijdens het hardlopen voor wat drinken te zorgen. Bij een matige inspanning van minder dan 50 minuten is het vooral belangrijk vóór de inspanning veel te drinken.

Pas je tempo aan en train ‘s ochtends

Als je wordt geconfronteerd met extreme hitte (warmer dan je lichaam de laatste weken voor is gewend) dan moet je lichaam acclimatiseren. Dit gebeurt vanzelf. Je gaat namelijk meer en sneller zweten, het zoutgehalte dat je uitzweet wordt minder en je huiddoorbloeding neemt toe. Dit vindt voor 95% plaats tussen de 3 en de 10 dagen. Door de stijging van de kerntemperatuur vindt juist de acclimatisatie plaats. Bouw de trainingbelasting wel geleidelijk op en begin op 50% van je maximale kunnen. En plan je training zoveel mogelijk in de ochtend.

Draag ademende kleding en gebruik zonnebrandcrème

Zorg vooral voor loszittende, ademende kleding. Hierdoor kan een betere luchtverversing plaatsvinden en houd je de lichaamstemperatuur op peil. Ook kun je je shirt nat maken als je dat prettig vindt. De verdamping van het water geeft hierdoor verkoeling. Draag een lichte kleur kleding aangezien deze de zonnestralen reflecteren en  maak je shirt nat als je dat prettig vindt. De verdamping van het water geeft hierdoor verkoeling. En vergeet je niet in te smeren met zonnebrandcrème uiteraard!

Succes met trainen!